24 Kasım Öğretmenler Günü, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK'ün "Başöğretmen" unvanını aldığı ve eğitime verdiği önemi vurguladığı bir gün olarak kutlanır. Bu özel gün, öğretmenlerin topluma katkılarını onurlandırırken ATATÜRK'ün eğitim reformları ve modern bir eğitim sistemi inşa etme konusundaki engin öngörüsünü hatırlatır. ATATÜRK, eğitimi "yeni nesillerin, cumhuriyetin fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür bekçileri olarak yetiştirilmesi" için bir araç olarak görmüştür. Bu anlayış, bugünün eğitim politikaları için de bir kılavuz niteliğindedir.
Türkiye Yüzyılı ülküsü ile ortaya konulan Maarif Modeli de büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK 'ün eğitime dair bu temel ilkelerine dayanarak, ülkemizin eğitim sistemi için yeni bir ufuk çiziyor. Bu model, öğrencilerin çağdaş, bilimsel, kültürel ve evrensel değerlerle donanmış, eleştirel düşünebilen, sorun çözebilen bireyler olarak yetişmelerini hedefliyor. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, öğretmenleri eğitimin merkezine koyarak, onların kendilerini geliştirmelerine yönelik projeler ve destekler sunmayı amaçlıyor. Bu yaklaşım, öğretmenlerimizin ATATÜRK'ün mirası olan, eğitimde öncü rolünü sürdürebilmesi için onları güçlendiriyor.
Bu bağlamda, Öğretmenler Günü; ATATÜRK 'ün modern, demokratik ve çağdaş eğitim ideallerini vurgulayan bir gün olmasının yanı sıra Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde, eğitimin geleceğini şekillendirecek bir ülkünün temsilini simgeliyor. ATATÜRK'ün öğretmenlere verdiği değer ve önemi, günümüz eğitim sistemine yansıtarak onları bu ülkünün temel taşları haline getirmek, Türkiye'nin aydınlık geleceğini inşa etmenin anahtarı olarak görülüyor.
24 Kasım Öğretmenler Günü, yalnızca öğretmenleri onurlandırmak için değil; ATATÜRK'ün eğitim ve öğretmenlere dair ileri görüşlü düşüncelerini yeniden hatırlamak için de önemli bir gündür. ATATÜRK, eğitimle bir milletin geleceğini şekillendireceğine inanıyordu. Cumhuriyetin ilk yıllarında yaptığı eğitim reformlarıyla, Türkiye'nin modern, laik ve bilimsel bir eğitim sistemine sahip olmasını sağlamaya çalıştı. O dönemde öğretmenleri "yeni neslin mimarları" olarak tanımlayan büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK , onları toplumun ilerlemesi için kritik bir unsur olarak görüyordu. Öğretmenlerin, bireylerin eğitim yoluyla yetiştirilmesinde büyük bir rol oynayacağına dair inancı, Türkiye'nin çağdaş dünya ile bütünleşmesi sürecinde de temel bir yapı taşıdır.
Bu noktada, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, ATATÜRK'ün eğitim ülküsünü geleceğe taşıyan bir model olarak şekillendirilmektedir. Türkiye Yüzyılı ve Türk Yüzyılı ülküsü ile
belirlenen hedefler doğrultusunda, Türkiye'nin eğitim politikalarında öğretmenin rolü daha da belirginleşmiştir. Bu modelde, öğretmenler sadece bilgi aktaran kişiler değil; öğrencilerin keşfetmesine, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesine, kendi fikirlerini ifade edebilmesine katkı sağlayan rehberler olarak görülmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, öğretmenlerin bu rolleri layıkıyla üstlenmeleri için gerekli olan donanım ve yetkinlikleri kazanmalarını öncelik haline getirir.
Bu modelin dayandığı temel prensiplerden biri de, öğretmenlerin sürekli gelişimini desteklemek ve onlara kendilerini yenileyebilecekleri alanlar yaratmaktır. büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK'ün "Öğretmenler; yeni nesil sizin eseriniz olacaktır" sözünü ilke edinen Maarif Modeli, öğretmenlerin toplumun dönüştürücü gücü olarak yetişmesine olanak tanır. Günümüz dünyasında bilgiye ulaşmak artık çok daha kolaydır; ancak bilgiyi anlamlandırmak, doğru kullanmak ve sorgulamak öğretmenlerin öğrencilerine kazandırdığı değerli becerilerdir. Bu nedenle Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, öğretmenlere yönelik eğitim ve gelişim projeleriyle onların bu becerileri kazandırmalarını hedefler.
Öğretmenler Günü'nde büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK'ün eğitim ülküsünü anmak, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile öğretmenlerin çağın gereksinimlerine göre donatılmasını sağlamaya yönelik bir farkındalığı da beraberinde getirir. Bugünün dünyasında, öğretmenlerin rollerinin önemi daha da artmıştır. Türkiye'nin geleceği, öğretmenlerin bu güçlü ülkü çerçevesinde bireyleri yetiştirme kapasitelerine bağlıdır. ATATÜRK 'ün eğitimde bilimsel düşünceye verdiği önemin bir yansıması olarak Maarif Modeli, öğrencilerin kültürel, sosyal, ahlaki ve akademik gelişimlerini bütüncül bir yaklaşımla ele alır.
Bu anlamda,24 Kasım Öğretmenler Günü, yalnızca geçmişin bir hatırlatıcısı değil, geleceğe yönelik bir yol haritası sunan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli bağlamında büyük önderimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK'ün eğitim ideallerinin sürdürüldüğü bir anma günüdür. Bu gün, öğretmenleri eğitimin merkezine alan ve onları destekleyen Maarif Modeli sayesinde, geleceğin Türkiye'sine aydınlık bireyler kazandırma yolunda bir mihenk taşıdır.
Bu duygu ve düşüncelerle, başta Başöğretmenimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK ve şehit öğretmenlerimiz olmak üzere, ebediyete irtihal eden tüm öğretmenlerimizi saygı, şükran ve rahmetle anıyor, tüm öğretmenlerimizin 24 Kasım Öğretmenler Gününü en kalbi duygularımla kutluyorum.
Hakan ÖZCAN
Efeler İlçe Milli Eğitim Müdürü