AYDIN FEN LİSESİ'DEN TÜBİTAK 51. LİSE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ FİNAL YARIŞMASI'NDA TÜRKİYE BİRİNCİLİĞİ
Aydın Fen Lisesi 11. sınıf öğrencilerimiz Umut Kaan EREN ve Tuna AKIN'ın Kimya öğretmeni Ayşegül METİN danışmanlığında hazırladıkları "Yapay zeka uygulamalarından derin öğrenme tekniği ile hasat sonrası kuru incirin kalite sınıflandırması" adlı proje 51. TÜBİTAK Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri final yarışmasında Türkiye 1.si olmuştur.İzmir bölge birinciliğinden sonra Türkiye birinciliği de elde eden bu proje çalışmasında, temel olarak hasat sonrası kuru incirin kalite değerlendirmesinde seçme ve sınıflandırma yapılırken pahalı, zaman alıcı ve yoğun emek gerektiren elle inceleme tekniklerinin kullanıldığı geleneksel yöntemlere alternatif olarak; incirin tasnifindeki insan kaynaklı duyusal sorunların minimuma indirilmesi, gıda sektöründe son üründe istenilen kalite ölçütlerini yakalamak amacıyla farklı, yenilikçi yöntemlerin geliştirilmesi hedeflenmiş ve makine öğrenmesine dayalı derin öğrenme tekniği kullanılarak bilgisayar tabanlı daha hızlı ve güvenilir bir yöntem geliştirilmiştir. Yöntemin kullanıldığı bir örnek model hazırlanmıştır.
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı'nın Biyoloji, Coğrafya, Değerler Eğitimi, Fizik, Kimya, Matematik, Psikoloji, Sosyoloji, Tarih, Teknolojik Tasarım, Türk Dili ve Edebiyatı ile Yazılım alanlarında her yıl düzenlediği Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması, lise öğrenimine devam etmekte olan öğrencileri temel, sosyal ve uygulamalı bilim alanlarında çalışmalar yapmaya teşvik etmek, çalışmalarını yönlendirmek ve bilimsel gelişmelerine katkıda bulunmak amacını taşımaktadır.
Bu yıl yarışmaya 3.004 farklı okuldan 12.697 kız ve 10.831 erkek olmak üzere 23.528 öğrencinin hazırladığı 15.273 proje başvurusu alınmıştır.
Proje başvurularının 12 ilden oluşan bölge merkezlerinde ön değerlendirmesi yapılmış ve ön değerlendirmeyi geçen 1.200 projenin sahibi öğrenciler, 9-12 Mart 2020 tarihleri arasında bölge yarışmalarına katılmıştır. Bölge sergilerinde finalist olarak belirlenen 216 proje, 6-8 Temmuz 2020 tarihleri arasında yüz yüze ve çevrimiçi olarak final değerlendirmesine alınmıştır.
Final yarışmasına 49 il, 172 okuldan 369 proje sahibi öğrenci 216 proje ile katılmıştır. Bu projelerden 11'i Birincilik, 22'si İkincilik, 36'sı Üçüncülük ve 36'sı Teşvik olmak üzere toplam 105 projenin sahibi öğrenci ödül kazanmıştır. Bu durumda final yarışmasına katılan 369 öğrenciden 178'i ödül almıştır.
Tarih:10/07/2020 Saat:15:07